Search This Blog

Saturday 17 May 2014

Met Gesloten Ogen (Dutch mini story by yours truly)

Tik tik.
Zo begon het eerste geluid dat ik buiten mezelf opmerkte.
Tik tik tik.
Het klonk hetzelfde als wanneer ik me afzette van de glazen bodem en mezelf de lucht inschoot.
Tik… TIK…
Soms klonk het dof, andere keren wat ruwer.
Het begon met zacht getik dat ik nauwelijks kon opvangen terwijl ik mezelf langzaam heen en weer liet slingeren in mijn glazen schommel.
Mijn voeten zetten zich zachtjes af en ik schoot de lucht in.
Weer zetten ze zich af en ik ging naar achteren.
Ik hoorde niks en ik zag niks, ik voelde enkel de tintelingen in mijn buik veroorzaakt door mijn eigen bewegingen.
Ik voelde mijn haar tegen mijn armen slaan terwijl ik me afzette en mezelf weer de lucht in lanceerde.
Tik…tak…
Naar voren…Naar achter.
Soms had ik mijn ogen open en andere keren weer gesloten, maar altijd zag ik hetzelfde.

Niks.

Ik slingerde mezelf de lucht in en voelde de tintelingen.
Net stond ik op het punt mijn voeten weer af te zetten tegen de koude bodem, totdat ik iets zachts hoorde.
Het zou aan me voorbij zijn gegaan, als ik op dat moment met mijn voeten het geluid had overstemd met mijn gestamp tegen de bodem.
Maar ik hoorde het net, weliswaar zacht, maar toch.
Tik…
Mijn hoofd schoot automatisch richting het geluid, maar het bleef verder stil.
En ik slingerde weer verder.
Mijn voeten raakten de bodem.
Tik…Tak…
En ik was weer in de lucht, niet wetend of mijn ogen open of gesloten waren.
Tik… Tak…
Daar was het weer! Het getik dat niet van mij kwam, maar van iets anders.
Ik stopte en stapte van mijn schommel af.
Dit keer kon ik het duidelijker horen, het was erg vaag, erg zacht en nauwelijks op te merken, maar ik hoorde het.
Des te dichterbij ik kwam, des te harder het werd.
Nog steeds amper te horen.
Maar toch.
Mijn armen schoten naar voren om naar het geluid te tasten, maar ik voelde enkel koud en hard materiaal tegen m’n vingertoppen aan.

Het was stil.

Mijn voeten maakten een snelle pirouette en ik wilde terugkeren naar mijn veilige schommel.
Ik hunkerde er al naar om mijn voeten met snelle passen af te zetten van de koude bodem.
Eventjes niet opgesloten zijn.
Eventjes vrij zijn.

Tik. Tak.
Ik hoorde het geklop weer, alleen had het dit keer een andere toon.
Veel dwingender dan eerst.
Ik zette mijn handen tegen de koude muren en mijn oor ertegen aan.
Het geluid werd harder en harder.
Tik. Tak.
Met korte scherpe slagen drong het door de koude muur heen.
Ik kon het nu duidelijk en helder horen.
Het was niet enkel hier, ik hoorde het overal.
Tik.TAK.
De korte klop klonk nu als een vuistslag hard tegen de muur aan.
Ik schrok van het geluid en deinsde achteruit.
TIK. TAK.
Ik hoorde het nu overal bonzen, luid en duidelijk liet het monster zijn stem horen.
Dieper en krachtiger sloeg het tegen de koude glazen wanden van mijn wereld aan.
Ik sloeg mijn handen over mijn oren en begon te schreeuwen.
Nee! Stop! Alsjeblieft, laat het ophouden.
Maar het eens zo zachte getik ging onverbiddelijk over in zware slagen.
Ik voelde warm vocht uit mijn oren komen en mijn handen voelden nat aan.
Met eigen kracht probeerde ik het te stoppen door terug te slaan.
Mijn armen werden week en moe.
Mijn vingers voelden dun en slap aan.
En mijn nagels leken met elke slag steeds verder af te breken.
Maar het lawaai was zo oorverdovend hard dat mij geen andere keus restte dan zelf de bron van het geluid op te zoeken en uit te schakelen.

Opeens was er gekraak.
Ik voelde scherpe stukken door mijn vingers dringen, maar dat weerhield me er niet van om er een triomfantelijk gevoel op na te houden.
De muur brak langzamerhand.
Scherven vielen op de harde bodem en spleten in duizend kleine kristallen.
De scherven vielen en het getik ging door.
Ik dacht terug aan de momenten waarop ik heen en weer schommelde.
Tik.
Afzetten en naar voren.
Tak.
Afzetten en naar achter.
Mijn gedachtestroom werd opeens stopgezet door een fel licht.
Ik vergat de pijn in mijn oren en hield mijn handen voor mijn ogen.
Het licht was sterk en drong tot de achterkant van mijn schedel door, maar ik wilde aanschouwen wat het getik veroorzaakte.
Ik keek naar de grond en zag mijn handen met een vreemde felle kleur, die erg afstak van mijn huidskleur die te vergelijken was met het felle licht.
Beiden even bleek en even helder.
Ik keek langzaam omhoog en keek naar een goudkleurig licht en voor mijn voeten de scherven kristallen.
Het licht gaf het duizend kleuren.
Tik… Tak…
Zo traden mijn voeten over de scherven richting het licht.
Het was fel en ik richtte mijn ogen naar de grond, maar langzamerhand durfde ik mijn blik omhoog te werpen.
Ik zag wit.
Ik zag licht.
Ik zag een wit licht dat mij de tranen in de ogen deed springen.
Dit gevoel wilde ik koesteren.
Nog eventjes dit gevoel koesteren.
Nog heel eventjes…

Ik draaide me om en keek terug naar mijn oude schommel.
Mijn pupillen vergrootten en ik sloeg een hand voor de mond.
Ik zag een zwart gedierte onder mijn schommel rusten.
De armen waren dikker dan het lijf waar mijn schommel op stond en de ogen waren teruggerold in de kassen.
Het was stil.
Doodstil.
Niet bang zijn, zei ik tegen mezelf.
Het is dood.
Met het breken van deze bol is het dood.
Dánkzij het breken van mijn bol is het dood.
Ik ben nu veilig.
Tik…
Tak…
Mijn voeten stapten over de nieuwe bodem.
Tik.
Tak.
Mijn gestalte verliet de glazen wereld naar het licht.



No comments:

Post a Comment